به طور کلی، هرموضوع محرمانه ای در کسب و کار، که یک مزیت رقابتی برای صاحب آن به همراه می آورد، ممکن است یک راز تجاری محسوب شود. استفاده غیر مجاز از چنین اطلاعاتی توسط اشخاص دیگر به عنوان یک عمل غیرمنصفانه و نقض محرمانگی تجاری محسوب می شود. بسته به نظام حقوقی، حفاظت از اسرار تجاری بخشی از مفهوم عمومی حفاظت در برابر رقابت غیرمنصفانه است.
موضوع اسرار تجاری معمولا به صورت گسترده تعریف می شود و شامل روش های فروش، روش های توزیع، پروفایل مصرف کنندگان، استراتژی های تبلیغاتی، لیست تامین کنندگان و مشتریان و فرآیندهای تولید است. در حالی که تعیین نهایی اینکه چه دسته اطلاعاتی، راز تجاری محسوب می شوند، بستگی به شرایط هر مورد خاص دارد. به طور واضح فعالیت های غیرمنصفانه تجاری؛ شامل جاسوسی صنعتی یا تجاری، نقض قرارداد و نقض اعتماد طرفین محسوب می شود.
چگونه از اسرار تجاری محافظت می شود؟
برخلاف اختراعات، اسرار تجاری بدون ثبت محافظت می شوند. در نتیجه، یک راز تجاری می تواند برای مدت زمان نامحدود محافظت شود. به همین علت، حفاظت از اسرار تجاری ممکن است برای SMEs بسیار جذاب باشد. با این حال، شرایطی وجود که اطلاعات بتوانند در دسته رازهای تجاری قرار بگیرند. مطابقت با چنین شرایطی ممکن است دشوارتر و پرهزینه تر از آنچه در نگاه اول به نظر می رسد، باشد. در حالی که این قواعد از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، برخی از استانداردهای کلی وجود دارد که در بند 39 توافقنامه مربوط به جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری (موافقت نامه TRIPS) در مورد آن توضیح داده شده است:
· اطلاعات باید مخفی باشند.
· باید ارزش تجاری داشته باشند.
· باید توسط صاحب محتوا، اقدامات لازم برای حفظ آن (به عنوان مثال از طریق توافقنامه محرمانه بودن) انجام شده باشد.
برگرفته از: